Uzņēmums dibināts: 2020
Darbinieku skaits: 4
Nozare: papīra salmiņu ražošana
Inovatīvais virziens: bioekonomika
Ropažu novadu pārstāvošais uzņēmums “Live Paper” ir iedvesmojošs piemērs tam, kā inovatīvi un ilgtspējīgi risinājumi var veiksmīgi attīstīt bioekonomikas nozari. Uzņēmuma dibinātājs Ulvis Bērziņš kopā ar savu kolēģi Armandu Rudzīti, saskatot potenciālu plastmasas aizliegumā Eiropas Savienībā, 2020. gadā dibināja “Live Paper”, lai ražotu 100 % bioloģiski noārdāmus papīra salmiņus.
“Mēs abi iepriekš strādājām tipogrāfijā, tāpēc mums bija pieredze ar papīru un ražošanas tehnoloģijām,” stāsta Ulvis, “pusdienu laikā diskutējām par papīra salmiņiem kā ekoloģisku alternatīvu plastmasas salmiņiem. Kad ieraudzīju ziņu par plastmasas aizliegumu, sapratu, ka ir pienācis laiks rīkoties.”
Sākotnēji viss šķita vienkārši, taču drīz vien kļuva skaidrs, ka papīra salmiņu ražošana prasa rūpīgu pieeju un tehnoloģiskās zināšanas. “Live Paper” komanda neatlaidīgi strādāja, lai izstrādātu efektīvu ražošanas procesu un nodrošinātu augstas kvalitātes produkciju. Patlaban “Live Paper” ir vienīgais uzņēmums Latvijā, kas ražo papīra salmiņus. Uzņēmumā strādā četru cilvēku komanda.
“Esam atraduši optimālu papīra un līmes kombināciju, kas nodrošina labāko kvalitāti. Mūsu salmiņi var izturēt pat 40 stundas šķidrumā, nezaudējot formu,” uzsver Ulvis.
“Live Paper” jau no pirmās pastāvēšanas dienas ir apņēmies ievērot ilgtspējas principus visos uzņēmuma darbības aspektos. Sākot no augstas kvalitātes izejvielām līdz inovatīvām tehnoloģijām. “Mēs sadarbojamies ar tādiem uzņēmumiem kā “Henkel”, kas ir paraugs ilgtspējīgā ražošanā, viņu klimata neitralitātes politika un rūpes par vidi iedvesmo arī mūs,” stāsta Ulvis Bērziņš.
Investējot energoefektivitātes paaugstināšanā, pagājušajā gadā tika ieviesta jauna žāvēšanas līnija, kas ne tikai palīdzēja efektīvi žāvēt salmiņus, bet arī ļāva samazināt elektrības patēriņu līdz pat 20 %. Telpu apkurei tiek izmantots gaisa siltumsūknis, kas ir efektīvāks un saudzīgāks pret vidi nekā tradicionālās apkures sistēmas. Ražošanas procesā radušos atkritumus uzņēmums utilizē, sadarbojoties ar atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumu “Clean R”, tādējādi nodrošinot materiālu otrreizējo pārstrādi.
Uzņēmumam nācās saskarties ar dažādām grūtībām, pārbaudot izturību un spēju pielāgoties. “Lielākais sarežģījums bija pirms uzņēmuma aktīvas darbības uzsākšanas,” atceras Ulvis Bērziņš. “2020. gads ar Covid-19 pandēmiju un ostu slēgšanu ievērojami sadārdzināja loģistikas izmaksas, kas nebija paredzētas sākotnējā plānā. Konteineru pārvadājumi kļuva par 70 % dārgāki, kas bija pirmais nopietnais izaicinājums.”
Žāvēšanas tehnoloģija nebija piemērota Eiropā ražotajiem materiāliem. Lai iekārtu izmantotu ražošanas procesā, bija jāiziet cauri ilgam izmēģinājumu periodam. “Sākotnēji domājām, ka viss notiks vienkārši – uzstādīsim iekārtas, ieslēgsim pogu un iegūsim perfektu produktu. Realitāte izrādījās sarežģītāka, prasot rūpīgu pielāgošanos un nepārtrauktu tehnoloģijas pilnveidošanu,” stāsta Ulvis.
Nākotnes plānos ietilpst produkcijas klāsta paplašināšana, tāpēc tiek veikta tirgus tendenču izpēte, lai izvērtētu potenciālo produktu pieprasījumu. “Mēs skatāmies uz produktiem HORECA nozarei, kas sevī ietver ēdināšanu un viesnīcu sektoru. Pašlaik izpētām papīra krūzīšu un šķīvīšu tirgu, lai novērtētu potenciālu un nepieciešamās iekārtas.”
“Live Paper” pierāda, ka ar drosmi, neatlaidību un rūpīgu plānošanu var paveikt daudz. Ulvis Bērziņš novēl: “Nebaidieties no izaicinājumiem uzņēmējdarbībā! Ja jums ir ideja, realizējiet to, vienlaikus domājot par ilgtspēju. Sākotnēji investīcijas var šķist lielas, bet atcerieties – jūs strādājat nevis gadam vai pieciem, bet ilgāk.”